Icoon voor Brabantia

Brabantia ontwikkelt al meer dan 100 jaar unieke, iconische designproducten voor het interieur. Het motto van het internationaal befaamde bedrijf uit Valkenswaard – de wereld van vandaag en morgen mooier, plezieriger en duurzamer maken, is door AAARCHITECTEN vertaald in een transparant, duurzaam, demontabel en iconisch hoofdkantoor en designcenter.

Bijzonder aan de producten van Brabantia is dat ze een prettige, zachte en aaibare uitstraling hebben door de afgeronde vormgeving, de zogenaamde ‘rounded corners’. Deze vormgeving is onmiskenbaar gekoppeld aan de identiteit van Brabantia. Om het merk Brabantia stevig op de kaart te zetten en de doelstellingen van het bedrijf te visualiseren, is deze karakteristieke iconische vorm gecombineerd met duurzaam materiaalgebruik.

Circulariteit en herbruikbaarheid zijn uitgangspunt van het design van het gebouw en zijn zichtbaar gemaakt voor de gebruikers, waardoor medewerkers en bezoekers geattendeerd worden op de identiteit en doelstellingen van het bedrijf. De gebogen cortenstalen huid omhult het transparante tweelaagse volume waarin alle werkruimten zijn georganiseerd rondom een centrale ontmoetingsruimte. Deze centrale hal met vide en tribunetrap vormt het hart van het gebouw. ‘Ontmoeting’ vormt hét thema van het interieur. Alle verkeersruimten zijn rondom deze centrale vide gelegen. Hieraan liggen alle vergaderruimtes, informele overleg- en werkplekken en lunch- en koffieruimtes. Transparante puien zorgen voor een optimale interactie tussen bezoekers en medewerkers.

Object in het groen

De landschappelijke kwaliteit van de Leenderweg, de toegangsweg tot het centrum van Valkenswaard, komend vanaf de A2 is doorgezet in de groene omzoming van het gebouw en een enorm parklandschap met buitenwerkplekken, basketbalveld, picknicktafels en een tiny forest rondom het gebouw. Om het object optimaal tot z’n recht te laten komen is het gebouw midden op de kavel gezet en opgetild. Alle parkeerplaatsen bevinden zich uit het zicht aan de zuidzijde. Een monumentale loper start aan de zuidzijde en voert langs de showroom naar de hoofdentree via een overdekte straat naar de noordzijde. Door de iconische en architectonische uitstraling draagt het nieuwe designcenter en hoofkantoor van Brabantia ook bij aan de identiteit van Valkenswaard als stad.

Puin van de gesloopte bestaande gebouwen is hergebruikt onder de opgetilde begane grondvloer. Door optillen van het gebouw worden geparkeerde auto’s aan het zicht onttrokken en is er vrij uitzicht op het omliggende landschap. Grote overstekken omkaderen de transparante gevels en bieden zicht op het buitengebied aan de noordzijde en het voor de gebruikers aangelegde parklandschap aan de zuidzijde. Het riante overstek en een voile van klimplanten aan de zuidzijde weert de hoogstaande zomerzon. Alle gevels zijn voorzien van triple beglazing en additionele zonwering, zodat het gebouw zo weinig mogelijk gekoeld hoeft te worden.Glazen gevels bestaan uit Triple glas. Het dak is voorzien van een vegetatiedak. Zonnepanelen voorzien in de energievoorziening van het gebouw en het wagenpark.

Duurzaam en inspirerend

Het interieur van het gebouw ademt een warme en open sfeer, waarin ontmoeting het centrale thema vormt. Op alle niveaus is dit thema van ontmoeten en inspireren doorgevoerd, georganiseerd rondom de centrale ontmoetingsruimte en podiumtrap. Informele werkplekken, koffiecorners en transparante puien zorgen voor optimale interactie tussen de medewerkers.

In lijn met de doelstelling van Brabantia vormt duurzaamheid hét vertrekpunt van het ontwerp. We hebben de opdrachtgever voorgesteld en overtuigd de volledige constructie, zowel de draagstructuur, kolommen en liggers als de vloeren in CLT (Cross Laminated Timber) uit te voeren. Hout is veel lichter dan beton, wat een aanzienlijke besparing opleverde op de transportkosten en in de fundatie. Met 750 kubieke meter houten constructie is 666 ton CO2 bespaard. De houten constructie draagt bij aan een prettige, warme sfeer en aan het imago als duurzaam familiebedrijf. De constructie van het gebouw is volledig demontabel en circulair ontworpen, inclusief de cortenstalen gevel, die coating overbodig maakt. De verdiepingshoogte is vergroot tot vier meter. De riante vrije hoogte geeft de kantoorruimtes niet alleen ‘grandeur’, een betere daglichttoetreding én uitzicht, maar maakt het ook mogelijk de houten constructie zo veel mogelijk onaangetast te laten. De installaties zijn onder de liggers gehouden. De grotere overspanning van het auditorium is gevisualiseerd door de onderspanning met trekstangen. Hiermee konden de dakliggers dezelfde maat behouden als in de kantoorvleugels.

AAARCHITECTEN was ook verantwoordelijk voor het interieurontwerp. In samenwerking met een Buro Logge, adviseur duurzaamheid en circulariteit en Studio Aandacht, zijn veel ‘cradle to cradle’ elementen toegepast. De wandbekleding is o.a. gemaakt van gerecyclede legerkleding en petflessen. De tribune is opgebouwd uit hergebruikt hout. Voor de begane grondvloer is CO2 arm beton toegepast. Het project is volgens de BREEAM richtlijnen ontworpen. Door in de detaillering duidelijk zichtbaar te maken hoe het gebouw is opgebouwd en gemonteerd, werken we aan bewustwording van hergebruik bij de gebruiker.

 

 

 

 

 

Alle projecten

Gerelateerde projecten

Zuiver Media, Rotterdam
Huisartspraktijk Michon, Ede ,
Fruitpark Hotel, Ochten
Poli A, AMC Amsterdam ,
AAARCHITECTEN | © 2024